Jasper, you are beautiful!

Gepubliceerd op: 07-04-2017

Jasper, ja, hoe zal ik het omschrijven? Een klein authentiek dorpje middenin een gigantisch natuurgebied. Wij zijn er slechts 2 dagen gebleven, maar je kunt er, als je van wandelen houdt of graag op het water bent, gerust langer verblijven. De lodge waar wij verbleven lag midden in de natuur, aan een meer, en dus niet echt midden in Jasper. The Jasper Park Lodge (#JPL), een paradijsje op aarde. Je kunt natuurlijk de auto nemen naar het dorp, maar wandelen kan ook. Binnen 5,4 km bereik je te voet

De Jasper Park Lodge ligt aan een klein meertje, Lac Beauvort. Als de zon schijnt is de weerspiegeling van de bossen er rond omheen adembenemend. Je kunt op het meertje lekker kanoën of waterfietsen. Vanaf het meer heb je een prachtige view van 360 graden! Bossen en bergtoppen zover het oog reikt. Voor de golfers onder ons, hier ligt ook de 18 holes Stanley Thompson Golf Course, door vele magazines uitgeroepen tot DE nummer 1 golfbaan van heel Canada. Al bak je er weinig van, golf spelen in deze scenery is wel heel bijzonder. Wel op tijd zijn met het boeken van tee times, want anders komt je bedrogen uit.

Aangekomen in de late namiddag, na ons Glacier avontuur, was het prachtig weer in Jasper. Inchecken, effe snel douchen en op naar het terras van de lodge voor een lokaal grizzly paw biertje om nog even te genieten van de laatste zonnestralen en plannen maken voor de volgende dag. Het is ongekend mooi weer, en gewoon warm.
 We hebben na de lange, maar prachtige tocht van vandaag niet echt zin om nog ergens in het dorp te gaan eten, dus we besluiten een van de restaurants in het hotel te proberen. Goed dat we toch ook iets netjes in de koffer hebben. Omkleden maar en genieten van een mooi diner, met goede wijn.

De ochtend erna worden we wakker en het is wat bewolkt en ook een stukje frisser. Ja, in Canada weet je het nooit met het weer. We trekken de wandelschoenen aan en wandelen via een prachtig bospad naar het dorp. Eerst via de waterkant van Lac Beavort, de rand van de golfbaan het bos in. Er schijnen hier veel beren te wonen, dus ik begin lekker hard te praten onderweg, om ze op afstand te houden. Want beren spray hebben we niet. Na ruim een uur (en geen beer gezien) komen we aan in het dorp. Het doet me een beetje aan een plaatsje uit een westernfilm denken. Jasper is heel authentiek, een relatief kleine plaats, met een paar aparte winkeltjes, wat restaurants en een koffiezaak annex wasserij. Goed concept, want de mensen die op hun wasje wachten, drinken intussen een kop koffie en eten er ook nog wat lekkers bij. Wij hoefden niets te wassen, maar hadden wel zin in koffie.Koffie

Bij een van de restaurants besloten we voor de avond een tafeltje te regelen. Het restaurant heeft een rooftop terras, vanwaar je over het dorp mooi de bergen kunt zien liggen. Earl’s Restaurant heet het, een keten waarvan je ongetwijfeld meer restaurants tegenkomt tijdens een tocht door Canada. We konden helaas niet reserveren (sorry madam, just for parties over 8 persons). Na wat souvenirs te hebben geshopt(een heuse Moose op zonne-energie voor op mijn kantoor), en een lekker broodje te hebben gegeten bij de Subway, zijn we teruggegaan naar ons hotel.

Even een beetje relaxtijd, en met een flesje wijn op terras genieten van het zonnetje dat inmiddels weer doorbrak. Er zijn natuurlijk ook andere opties. Neem de Jasper Sky Tram, die je in 7 minuten omhoog brengt naar 2277 meter above sea level, en vanwaar je een geweldig uitzicht hebt over het Jasper National Park. Je kunt bv. via verschillende uitzichtspunten naar de Whistler’s Mountain Summit lopen (2463 m. hoogte). Maar er zijn ook nog andere, vaak langere routes. Vanuit Jasper kun je ook naar Lake Maligne. Dit meer ligt op 1670 m. hoogte en is beroemd om de prachtige blauwe kleur van het water. Je kunt hier ook prachtig hiken, in combinatie met een boottour bijvoorbeeld.

In de avond zijn we weer naar het dorp gereden en op de bonnefooi het Earl’s restaurant binnengestapt. We hadden geluk, een mooie tafel vrij op het dakterras, en met behulp van wat warmtelampen konden we heerlijk genieten van het lekkere eten en het uitzicht!

Mocht je meer informatie over Jasper willen, vraag mij gerust! Jasper is prachtig, ik ga er zeker terug!